KZ VIII

kzviii.jpg

Skandinavisk Aero Industri - KZ VIII

af Carl-Erik Olsen (2002)

Download illustreret PDF af artiklen fra Oscar Yankee 3-2003

En særlig maskine, KZ VIII, blev udviklet i 1949 som en aerobatic udgave med et lille lukket cockpit og ét sæde. Motoren var en 145 HK Cirrus.
Flyets dimensioner lå meget tæt på den gamle KZ I, men det havde en næsten fire gange så kraftig motor. Det blev udviklet specielt efter ordre fra Sylvest Jensen til brug for hans Flyvende Cirkus. KZ VIII er et fly helt i træ, hvor krop og vinger er beklædt med birkefiner.  Specielt kroppen er et studie for sig med en lang konisk bagende og ovale tværsnit. Ikke nogen let bygge-måde med en delvis selvbærende konstruktion, med mindre man udvikler specielle værktøjer til formålet. Et meget smukt og harmonisk fly at se på. Yderligere en KZ VIII blev bygget færdig i 1956. Begge eksisterer fortsat. Udgaven fra 1949 findes i Storbritannien, og efterfølgeren holdes flyvende af Dansk Veteranflysamling.

For nogle få år siden byggede Hardy Vad en replica udgave - KZ8S - forsynet med en 200 HK IO-360 og constant speed propel. Stigeevnen er imponerende, og den ses ofte i selskab med søsteren ved aerobatic opvisninger under flyvestævner.