KZ II

KZII.jpg

Download illustreret PDF af artiklen fra Oscar Yankee 2-2002
Download original KZ II salgsbrochure
Download original KZ II Sport instruktionsbog

af Carl-Erik Olsen (2002)

KZ II K

Sent i 1937 fremkom kreation nummer to med tillægsbogstavet K for Kupé. Atter var det et elegant og lavvinget fly, men med lukket cockpit, som navnet angav.
Det var tosædet, side-by-side, og bygget som en kombineret stål/træ-konstruktion med stålrørskrop. Vingerne var hængslet til et centralt bæreplan med understel.  Med foldede vinger var bredden kun 4.5 m. Vinger og rorflader var lærreds-beklædte på en træstruktur. Styrepinden var Y-formet og anbragt med styrelinerne mellem sæderne.
Dette arrangement blev videreført til en række senere udgaver som KZ III, KZ VII og KZ X. Motoren var enten en Cirrus eller
Gipsy Minor på 90 HK.
Den kombinerede stål-træ-lærreds-konstruktion blev benyttet på de fleste KZ-typer siden hen. De eneste undtagelser blev KZ IV og KZ VIII, som er helt i træ og lærredsbeklædte.
Stålrørskroppen var traditionel for flyepoken med næsten kvadratiske kroptværsnit, der aftog i størrelse mod halepartiet, og endte i en elegant siderorsfinne og ror. På kroppens fire sider blev et system af plywood-formere og langsgående lister monteret, som gav lærredsbeklædningen en smuk form, der virkede dobbeltkrum med et meget harmonisk udseende.
Det var et egenartet udseende, der på elegant vis gav KZ-flyene deres særkende i forhold til mange andre udmærkede flytyper.
Maskinen var relativt dyr for datiden med en pris på kr. 17.500. Der medgik omkring 2200 arbejdstimer til fremstillingen, og med en håndværkers månedsløn omkring 320 kr. var det de færreste, som havde råd. På den anden side har tingene ikke ændret sig ret meget siden dengang, hvor et års indtægt svarede til 20-25% af flyets købesum. Sammenligner man en håndværkers årsløn i dag med prisen på en fabriksny Cessna 172 bliver forholdet omtrent 25%, hvor en 172'er i billigste version koster 145.000 $ eller cirka 1.250.000 kr.
I forbindelse med indvielsen af Aalborg Lufthavn i 1937 deltog KZ II K (OY-DAN) i festlighederne på en ganske særlig måde, ført af Viggo Kramme. Det var planlagt, at OY-DAN skulle ledsage en flyvemaskine med daværende trafikminister Fisker til landing på pladsen.
Det var let nok at arrangere, men der skulle nogle større udfordringer i det, og publicity skulle der til. Derfor tog Kramme lige en lille omvej forinden med en god ven. For at understrege KZ II K's fortræffeligheder og pålidelighed tog de på en 6-dages tur fra Kastrup til Tunis og tilbage. De nåede at tilbagelægge 7350 km på en samlet flyvetid på 43½ time. Det sidste ben, direkte til Aalborg startede i Berlin, og indvielsesarrangementet klappede præcist.
Viggo Krammes beskrivelse af turen findes i KZ&V bladene 2/1993 til 2/1994.
I alt fjorten KZ II K blev bygget indtil 1944. Nogle få blev eksporteret. Under den tyske besættelse beslaglagde Værnemagten i 1943 næsten alle fly og deriblandt de fleste tilbageværende KZ II K'ere, herunder tre under bygning. Flyenes videre
skæbne er ukendt. Blev de kørt til Tyskland eller ophugget ? I dag vides kun, at tre eksisterer. Én i Schweiz og to i Danmark, der fortsat flyver. Den ene kan ses hos Dansk Veteranflysamling. De danskejede fly blev oprindeligt eksporteret til Sverige under krigen, men er siden købt tilbage.

kz2kupeplantegning.jpg

KZ II S
Denne type var en 2-sædet tandem version af KZ II Kupé med åbent cockpit, deraf tillægsbogstavet S for Sport. Motoren var en 105 HK Hirth 504A. Den kom frem i 1938, og 16 eksemplarer blev det til i alt. Nogle få blev eksporteret, og Marinens Flyvevæsen afgav ordre på fire. De blev dog aldrig leveret, men beslaglagt af de tyske besættelsesstyrker. Den eneste
overlevende udgave af KZ II S er hentet i udlandet og står i dag hos Dansk Veteranflysamling. Den vil sandsynligvis aldrig komme i luften igen, men vil med tiden blive restaureret til udstillingsbrug.

KZ II T
T-versionen (Træner) er en forstærket udgave af KZ II S, der har fået en Gipsy Major I motor på 135 HK eller en Gipsy Major X på 145 HK. Prototypen blev bygget i1946 med et lukket cockpit og en plexiglasoverpart, der kunne skydes tilbage. De femten efterfølgende udgaver havde dog åbent cockpit som forgængeren, S-modellen. De blev alle leveret til Det Danske Flyvevåben, der efter krigen manglede træningsfly til genopbygning af flyvestyrken. De blev stationeret på Flyveskolen i Avnø, hvor de fungerede som primær-trænere frem til 1955. De dengang ni tilbageværende fly blev da solgt til civil flyvning. For tiden er kun to KZ II T luftdygtige (heraf én hos Dansk Veteranflysamling) og tre er under restaurering. Alle fly befinder sig i Danmark.