KZ I

KZ1.jpg

Skandinavisk Aero Industri - KZ I

af Carl-Erik Olsen (2002)

Download illustreret PDF af artiklen fra Oscar Yankee 1-2002 (afventer scanning !)

Originale filmoptagelser af KZ I testflyvning

Zeuthen tog udfordringen op om at konstruere en "rigtig" flyvemaskine. Så snart tegningerne blev færdige, byggede de sammen dette første fly i fritiden, hjulpet af nogle venner og folk på værkstedet, der var lige så opsatte på resultatet som initiativtagerne. Men arbejdet gik langsomt, fordi der først skulle tjenes penge til projektet gennem almindelig flyvedligeholdelse og reparationer. På et tidspunkt, hvor Gunnar Larsen synes, at der ikke rigtigt skete nogle fremskridt (hvilket skyldes, at pengene var små) trådte han til økonomisk og sikrede blandt andet indkøb af en motor. Det satte skub i projektet og senere stiftedes som sagt SAI med Kramme, Zeuthen og Gunnar Larsen som ejere.

Det første fly, KZ I, var et nydeligt og velproportioneret "sportsfly", helt af træ, enkelt-sædet og med åbent cockpit. Det var lavvinget og havde foldbare vinger, så det ikke optog ret meget hangarplads. Det fløj første gang tidligt i 1937. Motoren var en 38 HK ABC Scorpion. Op til 1940 blev flyet vist frem på diverse flystævner. Denne maskine gav mange værdifulde erfaringer til senere udviklinger. Der blev kun bygget et fly af denne type. Under den tyske besættelse forsvandt flyet efter en beslaglæggelse af Værnemagten. Desværre blev dette også skæbnen for mange andre dejlige fly. Imidlertid har G. Fjord Christensen bygget en replica med en modificeret 50 HK VW 1500 motor. Den fløj første gang i 1988, og i dag er flyet en værdifuld del af Dansk Veteranflysamling i Stauning.