94 - KZ III U-2

OY-DEB, D-EJUM, OY-DEB

"Jesper"

 

LOG

00.00.46: Bygget Sluseholmen, København

17.12.46: Første flyvning

27.12.46: Reg. OY-DEB til C. Hansen, Esbjerg (+)

28.12.46: LDB nr. 218 udstedt

22.07.55: Ingolf Nielsen, Sønderborg. Flyet navngivet "Jesper"

17.04.57: Ansøgning om reg. D-EJUM fra Schleswig-Holsteinischer Luftfahrt GmbH, Kiel (direktør: Ingolf Nielsen)

15.05.57: Slettet som overført til Tyskland

20.05.57: Ldb. udstedt

00.00.57: Deltog i Deutschlandflug Rally som "N4" for Luftsportverein, Flensburg (piloter - Helms og Mathiesen)

03.04.59: Slettet som solgt til Danmark

12.06.59: Reregistreret i Danmark som OY-DEB til Ingolf Nielsen, Sønderborg

29.05.61: Motor Cirrus Minor II C/N 4428 isat.

Motoren har følgende historie:

19.07.46:  Motor Cirrus Minor II C/N 4428 klar fra fabrikken
03.02.47:  Motor Cirrus Minor II C/N 4428 isat OY-AAA
05.04.51:  Motor Cirrus Minor II C/N 4428 udtaget fra OY-AAA (efter havari)
05.04.51: Første hovedeftersyn hos SAI for derefter at blive lagt på lager
07.04.54:  Motor Cirrus Minor II C/N 4428 isat OY-DUI
06.04.57:  Motor Cirrus Minor II C/N 4428 udtaget fra OY-DUI
05.06.57:  Motor Cirrus Minor II C/N 4428 isat OY-ACT
30.10.57:  Motor Cirrus Minor II C/N 4428 udtaget af OY-ACT
14.04.58:  Motor Cirrus Minor II C/N 4428 isat OY-DAE
05.04.60:  Motor Cirrus Minor II C/N 4428 udtaget af OY-DAE
05.04.60:  Motor Cirrus Minor II C/N 4428 isat OY-ACT
18.04.60: Havari Silodsbøl mark. Propelnav samt cyl.pakninger udskiftet
23.04.60:  Motor Cirrus Minor II C/N 4428 udtaget af OY-ACT
23.04.60:  Motor Cirrus Minor II C/N 4428 isat OY-DSY
16.08.60:  Motor Cirrus Minor II C/N 4428 udtaget af OY-DSY
08.03.61: Hovedeftersyn hos Scanaviation
29.05.61:  Motor Cirrus Minor II C/N 4428 isat OY-DEB
27.01.62:  Hovedlejer m.v. kontrolleret efter havari (har den været på næsen?)

16.06.61: Jørgen Ingvardt Marinus Jensen, Nykøbing M

16.01.62: Jørgen Ingvardt Marinus Jensen, Nykøbing M og Aksel Emil Stigaard, Nykøbing M

27.01.62: Havari (har den været på næsen?)

22.03.62: Propel Airscrew Z.5642/6 c/n. 97957 monteret

23.12.62: T.T. 2833:10t

14.12.63: T.T. 2894:00t

27.12.64: T.T. 2987:05t

03.12.65: T.T. 3067:55t

16.09.66: Specialinspektion af træværk (højre vinge (nr:2655) og venstre vinge (nr.2630)) 

03.12.66: T.T. 3154:10t

08.05.67:  Propel Airscrew Z.5642/6 c/n. 97957 afmonteret

08.05.67:  Propel Airscrew Z.5642/6 c/n. 93263 monteret

21.07.67: Propel Airscrew Z.5642/6 c/n. 97957 aftaget

21.07.67: Propel HOCO F-H2/HG20-186 1237 Lc/n 9213 monteret

22.07.67: T.T. 3193:40t

26.01.68: Færget EKTS - EKVJ  T.T. 3194:30t. for eftersyn i forbindelse med ejerskifte

11.03.68: Anker Struve, St. Magleby (som det ses, flyver ejeren aldrig med flyet)

18.07.68: Færget EKVJ - Tim. T.T. 3194:45t (pilot - Erik Rytter)

18.07.68: Erik Rytter, Tim (flyet bliver brugt til skoling)

22.08.68: Hjemtransport fra Esbjerg til Tim efter motorhavari (seneste flyvning 15.8.69, skole)

06.09.68: Oliesugeslange udskiftet

01.10.68: Nye sikkerhedsseler type Kidan monteret

14.12.68: T.T. 3299:43t

08.02.69: Højre vingetip rep.

28.10.69: T.T. 3373:04t (færget til Herning)

27.06.70: Nyt lærred på krop, planer og ror samt front- og tagruder udskiftet Herning

28.06.70: Færget Tim - EKOD (pilot - Niels Egelund)

14.08.70: Udstødningsrør svejset og div. rep. på motor udført Odense

31.10.70: Færget EKOD - Jerlevgaard. T.T. 3441:10t  (pilot - Niels Egelund)

30.08.71: Laurits J. Thygesen og Hans J. Thygesen, Ikast

31.08.71: Færget Jerlevgaard - Ikast (pilot - Bent Christensen)  T.T. 3477:00t

01.12.71: Motor Cirrus Minor II c/n 4135 isat. Denne motor har følgende historie:

05.09.46: Motor Cirrus Minor II c/n  4135 isat OY-DTA
00.10.55: Motor Cirrus  Minor II c/n 4135 udtaget af OY-DTA
08.10.55: Motor Cirrus Minor II c/n 4135 tilgår SAI motorværksted
08.08.56: Motor Cirrus Minor IIA c/n 4135 samlet, justeret og monteret i  prøvestand  (1:00t)
09.08.56: Motor Cirrus Minor IIA c/n 4135 afsendt fra SAI efter  ombygning til Srs.IIA
13.08.56: Motor Cirrus Minor IIA c/n  4135 isat OY-DTA
17.09.63: Motor Cirrus  Minor IIA c/n 4135 50 timers eftersyn af motor foretaget i Rabat!
05.10.69: Motor Cirrus Minor IIA c/n 4135 sidste flyvning i OY-DTA
15.10.69: Motor Cirrus Minor IIA c/n 4135 udtaget af OY-DTA
15.10.69: Motor Cirrus Minor IIA c/n  4135 til Bent Christensen, Ikast
01.12.71: Motor Cirrus Minor  IIA c/n 4135 isat OY-DEB
24.12.71: Motor Cirrus Minor  IIA c/n 4135 inspiceret i OY-DEB
03.08.74: Motor Cirrus  Minor IIA c/n 4135 topoverhalet hos BC Aero Engine, Ikast
18.09.78: Motor Cirrus Minor IIA c/n 4135 eftersyn med henblik på  gangtidsforlængelse

25.09.72: L. og H. Thygesen omskoles

09.10.72: Færget EKHG - Store Remme

10.12.72: T.T. 3495:55t

17.07.73: Halehjulsstyring rep. samt halehjulsbøsninger og bolte udskiftet

17.10.73: T.T. 3514:30t

09.12.74: T.T. 3531:20t

26.04.75: Halehjulsstamme defekt

15.05.75: Halehjulsstamme og gaffel udskiftet (midlertidig rep ?)

19.06.75: Halehjulsstamme, bøsning, trykstang, konus og hjulgaffel udskiftet

13.12.75: T.T. 3549:15t

30.09.76: Sidste flyvning inden opmagasinering i en lade på Store Remme ved Ikast. T.T. 3554:00t

03.09.77: Færget til Vamdrup (pilot - Hans Hemmingsen) T.T. 3554:40t

05.09.77: Første flyvning med Kjeld Lunderskov (omskoling)

18.10.77: Kjeld Lunderskov og Laurits J. Thygesen, Ikast

31.12.77: T.T. 3571:05t

17.12.78: T.T. 3607:25t

26.12.79: T.T. 3646:30t

01.11.80: T.T. 3679:15t

06.11.81: T:T: 3695:50t

22.12.82: T.T. 3761:50t

27.12.83: T.T. 3843:55t

25.04.84: Hård landing på Filskov. Højre understels inderrør blev bøjet

04.05.84: Højre understelsben udskiftet, understel og krop inspiceret i forbindelse med hård landing

05.09.84: T.T. 3875:10t (Ldb udl ? - næste flyvning er 21.2.86)

14.01.86: "Ny" motor isat.
Denne motor Cirrus Minor II c/n. 4770 har flg. historie:

22.07.47: Motor klar fra fabrikken Blackburn Aircraft Ltd
18.12.47: Monteret i Miles Gemeni G-AKED i Kenya (omreg. VP-KET)
17.02.49: Udtaget for hovedeftersyn i Kenya. T.T. 667:05t
19.04.50: Isat Miles Gemeni VP-KFJ
18.11.57: Udtaget for hovedeftersyn T.T. 1303:40t (598:30t siden sidste eftersyn)
29.05.58: Monteret i Miles Gemeni G-AOXW
06.10.59: Topoverhaul (146:25t siden sidste eftersyn) T.T. 1450:05t
11.03.64: Isat Auster J1 G-AIPW
10.12.75: Udtaget (518:15t siden sidste eftersyn) (efter ombygning til en Alpha)
14.01.86: Isat OY-DEB (T.T. 1801:55t) efter hovedeftersyn

21.12.86: T.T.  3901:00t

27.12.87: T.T.  3917:15t

07.12.88: T.T.  3953:45t

23.12.89: T.T.  3975:15t

06.12.90: T.T.  3990:50t

10.08.91: T.T.  4000:20t

03.09.91: T.T.  4001:45t

19.12.92: T.T.  4006:45t

10.08.93: T.T.  4010:00t

06.08.94: T.T.  4023:45t

17.08.95: T.T.  4025:25t

04.06.96: T.T.  4032:20t

05.08.97: T.T.  4035:30t

17.07.98: T.T.  4037:55t

30.10.99: Lago Laumarks første flyvning med OY-DEB

25.12.99: T.T.  4045:30t

10.01.00: Lago Laumark-Møller , Vojens og Keld Lunderskov, Bramdrupdam

18.11.00: T.T.  4102:03t

22.12.00: T.T.  4103:00t

02.12.01: T.T.  4132:45t

17.09.02: Sidste flyvning før motorrenovering. T.T. 4174:55t

00.00.??: Opmagasineret

07.12.03: T.T. 4208:05t

14.08.04: Aflæsning

Nummerplade på halehjul: Halehjul til KZ VII / Del nr. 7697 / Tegning nr. 1161-U3 /  Dato:17.4.73 / Kontroleret af nr.1

06.11.04: T.T. 4274:10t

18.12.05: T.T. 4319:00t

17.10.08: Ny propel monteret

 

DOKUMENTER

 

 

BILLEDER

94-D-EJUM-1.jpg
(foto - FG)

94-OY-DEB-1.jpg
18-12-2005 (foto - TBS)

94-OY-DEB-2.jpg
Stauning 06-2010 (foto - TBS)