74 - KZ III U-2

OY-DVA, D-ENYL, OY-DVA

 

LOG

02.10.46: Første flyvning
 
04.10.46: Reg. OY-DVA til Preben Darel, Otterup. LDB nr. 189
 
01.07.47: Tegninger til pudderaggregat påbegyndt

22.08.47: Skrivelse til SLV om at aggregatet er monteret
 
23.04.48: Første rigtige markpudringsflyvning i Danmark. Spredeudstyret til pudring var udført af SAI og bestod af en beholder til giftpudder anbragt i højre sæde. Beholderen med låg var ført igennem foroven til påfyldning. Forneden var en åbnings- og lukkeklap for pudret,som kunne betjenes fra venstre sæde. På nederste del af beholderen påmonteredes en "Venturaspreder" der fordelte pudret til ca. 15 m. spredning. Midt i beholderen fandtes en form for omrører, der skulle hindre pudret i at pakke sammen. Omrøreren blev trukket af en vindmølle monteret på venstre side af flyet. Der kunne medbringes 100 kg. last. (et andet sted har jeg set datoen 25.4.48 (Cockpit 2.4.97))

15.07.57: Slettet som solgt til Tyskland som D-ENYL.

00.08.57: Ldb. udstedt som D-ENYL til Westdeutscher Luftfoto Palle Thomsen, Bremen

00.10.67: Walter Drygalla, Bremerhaven

00.03.69: Helmut Stockmann, Berlin ( med base i Braunschweig)

00.02.71: Sat til Salg for 15.500 DM. (T.T. 573t)

05.06.71: Ank. Danmark (Nakskov) til KZ-Rally, hvor flyet blev købt af Alex Sunding +

27.08.71: Slettet som solgt til Danmark.

19.11.71: Rereg. OY-DVA til Alex Sunding, Nakskov (+) E. Gran-Granzow

23.02.74: Flyet var netop startet fra Nakskov Flyveplads på Grønnegårds mark i Torpe, da det fik motorstop i 300 fods højde, ca. 100 meter. Piloten forsøgte med reservetanken, men det hjalp ikke, og måtte derfor søge efter en plads, hvor der kunne landes, men først skulle nogle højspændingsledninger passeres, og derefter landede flyet på en mark.  Desværre var marken så blød, så hjulene sank i jorden og flyet stoppede på bare 3 meter med det resultat , at flyets understel brækkede ind under flyet og propellen stoppede med det resultat at den ene propeltip mistede nogle centimeter af sin oprindelige længde. Heldigvis kunne både piloten Alex Sunding og passageren Bjarne Gren stige uskadte ud af flyet. Flyet blev derefter solgt til Jens Toft (tak til Bent Andersen, Stokkemarke for dette citat fra 
Alex Sunding's hæfte: Nakskov Flyveplads 1946-2002 - udgivet juli 2009 - ISBN: 978-87-993008-0-8)

27.02.74: Ldb deponeret

29.05.74: Ldb genudstedt

09.07.74: Jens Tyrsted Toft, Lem

28.07.76: Kaj Gregers Pedersen, Assens.

00.00.82: Averteret til salg i KZ-bladet 3-82 for 35.000,-

11.11.82: Brian Edvin Jørgensen, Svendborg.

31.12.98: T.T. 3877:20t

31.12.99: T.T. 3906:00t

31.12.00: T.T. 3932:25t

31.12.01: T.T. 3949:55t

31.12.02: T.T. 3976:15t

00.00.03: Solgt for et symbolsk beløb til Hovedstadsregionen, Avedøre
 
09.12.03: Sidste flyvning EKST - EKST af Brian Jørgensen. T.T. 3996:30t

01.02.04: Overdragelseserklæring udstedt

03.03.04: Færget EKST - EKST - EKRS. Pilot: Wagn Langebek fra AAA

12.03.04: Aeronautisk Aktivitetscenter Avedøre

23.05.04: Færget EKRS - "EKAV" (Avedøre gl. Flyveplads)

25.07.16: Havari Ringsted Flyveplads. Fejl på magnet. Under nødlanding brød venstre understelsben sammen.

                T.T. 4182 t  (Havarikommissionen for Civil Luftfart og Jernbane, HCLJ510-2016-308.pdf).

 

DOKUMENTER

 

 

BILLEDER

74-OY-DVA-1.jpg
EKSL (foto - via EF)

74-D-ENYL-1.jpg
20-06-1964 (foto - JH)

74-D-ENYL-2.jpg
20-06-1969 (foto - JH)

74-OY-DVA-4.jpg
Odense 09-08-1980 (foto - MA)

74-OY-DVA-3.jpg
Brian Jørgensen foran DVA i Avedøre (foto - Sven Hansen)

74-OY-DVA-2.jpg
Over kunstmuseet Arken 2005

74-OY-DVA-5.jpg
Andelssamfundet Nyvang 2010 (foto - J.O. Rasmussen)

74-OY-DVA-6.jpg
Andelssamfundet Nyvang 2010 (foto - J.O. Rasmussen)

74-OY-DVA-7.jpg
DVA optræder som TV-stjerne - overvåget af Wagn Langebek 03-08-2009 (foto - Knud Jørgensen)

74-OY-DVA-8.jpg
Harry fra AAAs stab af frivillige vedligeholder den gamle dame (foto - Knud Jørgensen)

74-OY-DVA-9.jpg
Gorm tørner
DVAs propel inden en "postflyvning" over Øresund 21-07-2010 (foto - Knud Jørgensen)