50 - KZ III U

50, 61-611, OY-ACT, "61-611"

 

LOG

00.00.46: Første flyvning

00.00.46: LDN nr. 142 udstedt

23.02.46: Modtaget af Flyvevåbnet, Kastrup

06.06.46: CVV, rep.

12.07.46: Klar igen

00.00.46: Transport og træningsgruppen, Kastrup

15.10.47: 1. Luftflotille

10.47(?): Eftersyn (?) - fløj ikke 10.47-08.48

01.05.48: T.T. 213:30t

10.07.48: 2. Luftflotille

11.08.48: Prøvefløjet og omreg. 61-611

01.09.48: T. T. 219:50t

31.12.48: T. T. 224:15t

01.03.49: T. T. 228:15t

00.11.49: Til Mekanikerskolen, Værløse

00.01.50: HG VII, Værløse

00.02.50: 2 Luftflotille, Kastrup

00.04.50: Depothangar

00.05.50: Sidste flyvning for Flyvevåbnet - T.T. 292:25t

16.02.51: Taget ud af tjeneste

16.02.51: Solgt til DANA Luftfart, Beldringe

14.03.51: Registreret OY-ACT

14.03.51:Jens Willy Larsen, Fruens Bøge. LDB nr. 142

18.06.51: LDB deponeret

20.06.51: Returneret til Flyvevåbnet

21.04.52: Solgt

21.04.52: I/S EJCO, Nakskov

06.07.55: Ingolf Nielsen, Sønderborg

05.06.57: Motor Cirrus Minor II c/n. 4428 isat (kom fra OY-DUI)

30.10.57: Motor Cirrus Minor II c/n. 4428 udtaget (senere isat OY-DAE)

05.04.60: Motor Cirrus Minor II c/n. 4428 isat (kom fra OY-DAE)

18.04.60: Havareret Silodsbøl Mark (sted?)

23.04.60: Motor Cirrus Minor II c/n. 4428 udtaget (senere isat OY-DSY)

01.09.64: Cimber Air Service, Sønderborg

31.10.65: Under skoleflyvning skulle landing udføres på Tønder bane 30. Eleven, der førte flyet, fladede ud så højt, at det foranledigede instruktøren til at opfordre eleven til at føre pinden frem. Imidlertid førte eleven pinden frem så hurtigt, at instruktøren ikke nåede at tage kontrollen, før flyet tog landingsbanen med hovedhjulene så hårdt, at højre hovedhjulsben brækkede af. Da instruktøren straks havde givet gas, var han i stand til at klare første del af landingsafløbet på venstre hovedhjul og halehjulet. Da farten var langt nede, stoppede motoren, og flyet kom til stop med næsen imod landingsretningen efter at have drejet 180 grader med højre plantip i græsset. Foruden skade på vinge og understel, blev også propellen beskadiget

01.05.72: Ingolf Lorentz Nielsen, Sønderborg

09.10.72: Cimber Air A/S, Sønderborg

25.01.77: LDB deponeret

19.06.80: Slettet

00.00.87: Restaurering begyndt i Sønderborg hos Cimber Air

00.05.90: Danmarks Flyvemuseum, Billund, som 61-611

00/01: Danmarks Flyvemuseum, Helsingør

00.00.03: Udstillet ophængt Danmarks Tekniske Universitet, Lundtofte

 

DOKUMENTER

 

 

BILLEDER


Link til Mogens Wahl's OY-REG.DK om OY-ACT

Foto af "61-611" på Airliners.net

50-OY-ACT-1.jpg
Kastrup

050-OY-ACT-002.jpg
OY-ACT, OY-DAE og OY-DEB i Bielefeld 55 (foto - FG)

050-OY-ACT-003.jpg
Bremen 1955 - HEC ved ACT

050-OY-ACT-004.jpg
Sønderborg 05-06-1980 (foto - MA)

050-OY-ACT-005.jpg
Sønderborg 11-06-1987 (foto - EF)

050-OY-ACT-006.jpg
Sønderborg 11-06-1987 (foto - MA)

050-OY-ACT-007.jpg
Sønderborg 08-06-1988 (foto - EF)

050-OY-ACT-008.jpg
Sønderborg 08-06-1988 (foto - MA)

050-611-001.jpg
Billund 17-09-1991 (foto - EF)