23 - KZ II Kupe III

(OY-DEY), SE-ANN, OY-DHK, OY-82X05, OY-DHK

 

LOG

00.00.40: Bygget i Ålborg

00.00.40: OY-DEY tildelt, påmalet (?), men ikke anvendt
 
00.12.43: Beslaglagt af Værnemagten
Transporteret til Værløse for opmagasinering

26.01.44: Frigivet af Luftwaffe til salg til Sverige
 
00.00.44: Sendt til Sverige pr. bane fra Hellerup station
 
06.05.44: Flyet klargjort, men endnu ikke prøvefløjet
 
21.06.44: Ansøgning om registrering som SE-ANN til AB Aero Service (SAIs representant i Sverige)

29.06.44: Besigtiget

05.07.44: Besigtningsbevis udstedt af Besigtigelsmannen Bo Virving

00.07.44: Midlertidigt reg. SE-ANN

31.08.44: Reg. SE-ANN til Stockholms Flygklubb, Stockholm. LDB nr. 437

00.00.44: Prøvefløjet af det svenske blad "FLYG". Her er flyet muligvis rødmalet - i hvert fald næsen (Flyg no 18-1944 s.14) Salgsprisen er omtalt til 25.000,-

09.08.45: T.T. 80t

13.04.46: Havari, Bromma. Under opstart begyndte flyet at køre uden fører. "Lindriga skador, mekaniker obetydligt skadad"
 
17.02.47: E. Nordin, Stockholm
 
18.02.47: Købt af Sture Larsson, Bromma for 4000,- og en Cub SE-ATF

00.00.47: Flyet er muligvis ommalet i forbindelse med salget
 
20.02.47: Sture Larsson, Bromma
 
05.05.52: Rudolf Bosson, Hässleholm
 
28.07.53: R. Leijonhufvud, Sösdala
 
11.08.54: Kristianstads Flygklubb, Kristianstad
 
07.03.56: Finjasjön, Hässleholm: Flyets højre hovedhjul går gennem isen i en ophugget våge dækket med tynd is. Højre understel og propel beskadiget
 
03.05.63: AB Trensums Maskinindustri, Trensum
 
00.06.63: John Almqvist, Karlshamn (Mellemmand for salg til Danmark?)

05.07.63: LDB udløbet
 
25.08.66: Slettet som ikke luftdygtigt i mere end 3 år
.
00.00.??: KDA Flyhistorisk sektion forsøgte at få flyet til Danmark

00.09.68: Solgt til Danmark. som OY-DHK. T.T. ca 1900t - motoren dog kun 200t
 
05.09.68: Ank. til Danmark som SE-ANN i en flyttevogn.
 
19.08.71: Prøvefløjet første gang efter hjemkomsten og ca. 2000 timers genopbygning
 
19.08.71: Reg. OY-DHK til Simon Skøtt og Henning Jørgensen, Nordborg. Ldb. nr. 1114

17.09.71: Under en flyvning fra England til Danmark måtte flyet nødlande på en mark ved fyrtårnet ved Dover grundet en
knækket udstødningsventil. Vingerne blev foldet sammen og transporteret til en nærliggende flyveplads for rep. Hjemflyvningen foregik ca. 2 uger senere.  Pilot - Gert Sørensen
 
00.00.82: Ny motor monteret. Den originale Gipsy Minor udskiftet med Cirrus Minor. Derfor exp. reg. OY-82X05 under motorændringen. Ldb. X.0004

23.10.82: Første flyvning efter motorombytning

18.03.97: Gunhild Skøtt, Nordborg
 
00.00.11: Overflyttet til Avedøre

25.07.11: Aeronautisk Aktivitetscenter, Avedøre

 

DOKUMENTER

 



BILLEDER


Link til Mogens Wahl's OY-REG.DK om OY-DHK

23-SE-ANN-1.jpg


23-SE-ANN-2.jpg

1945 (foto - SFF via GØP)

23-OY-DHK-1.jpg
Simon Skøtt, Als foran OY-DHK

23-OY-DHK-2.jpg
På KZ&V klubtur ud for Dover, Sydengland - kort før nødlanding 17-09-1971

23-OY-DHK-3.jpg
KZ Rally Stauning (foto - AJ)