2 - KZ I

OY-DYL

 

LOG

Bygget i Kastrup

00.00.??: Motoren, en ABC Scorpion på ca 40 HK, fremskaffet af Ing. Larsen

13.01.37: Utilsigtet første flyvning? (se Veteranflyklubben 2-71 s. 4)

23.02.37: Prøveflyvninger påbegyndt (rulleprøver?)

24.02.37: Første flyvning. Pilot Arvid Hansen. Reg. "DANSK PRØVELUFTFARTØJ". OY-DYL først påmalet, efter at flyet var registreret

18.07.37: Deltog ved åbningen af Esbjerg Lufthavn, hvilket var flyets længeste flyvning. Pilot Arvid Hansen

29.07.37: Reg. OY-DYL til Viggo Kramme, Kastrup.  LDB nr. 74. (28.7.?)

00.00.??: Krumtap i oprindelige motor knækket (tt:ca 50t)

00.00.??: Udskiftet med den motor der sad i Himmellusen (en Scott motorcykelmotor), men fløj aldrig med denne

09.10.37: LDB deponeret

Motor solgt til Sverige (til en englænder?) og flyets krop hængt op under loftet hos SAI Ålborg. Nyt motorfundament under
konstruktion, men blev aldrig færdigt

00.12.43: Kroppen beslaglagt af Værnemagten. Evt. brugt som brænde i en tysk kakkelovn

17.02.47: Planerne brændt ved fabriksbrand. Flyets totaltid har næppe været mere end ca. 50 t

 

DOKUMENTER

2-OY-DYL-2.jpg

2-OY-DYL-4.jpg

2-OY-DYL-3.jpg 

BILLEDER

2-OY-DYL-7.jpg

2-OY-DYL-8.jpg

2-OY-DYL-5.jpg
I fint selskab i hangar på Kastrup

2-OY-DYL-10.jpg
Så let var KZ I, at den kunne løftes af én mand i vingen

2-OY-DYL-9.jpg
Fremvisning i Ålborg

2-OY-DYL-6.jpg

2-OY-DYL-1.jpg