172 - KZ VII U-4

OY-ABM, ZS-BXX, OY-ABM, D-EFIF, OY-ABM

 

LOG

20.02.48: Reg. OY-ABM til Søfren Ingemann, Kappendrup. LDB nr. 276

23.02.48: Første flyvning

00.00.48: Bagsædet udtaget for ekstratank på 85 l. til påtænkt færgeflyvning til Sydafrika

18.03.48: Færgeflyvning påbegyndt Kastrup - Beldringe (pilot - Leif Kaare Pay og Børge Moltke-Leth). I Beldringe måtte man rekvirere en mekaniker for at få ordnet benzinpumpen til reservetanken

19.03.48: Beldringe - Jever. Teknisk landing - igen pga. benzinpumpen

20.03.48: Jever - Amsterdam - Bruxelles - Paris

00.03.48: Returneret til Kastrup for at få rettet fejlen på benzinpumpen

27.03.48: Endnu en start. Kastrup - Bruxelles - Paris - Lyon - Marseilles - Nice - Firenze - Rom - Neapel - Catania

31.03.48: Ank. Catania

01.04.48: Catania - Palermo

02.04.48: Palermo - Tunis (2:45t)

00.04.48: Tunis -Castel Beanito - Mable Arch - Benghazi - Merse Mutruh (landing i 90 grader sidevind i sandstorm - flyet drejede 540 grader med vingetippen få cm. over jorden) - Cairo

04.04.48: Ank. Cairo (ophold nogle dage)

00.04.48: Cairo - Luxor - Wadi Halfa - Atbara - Khartoum - Malakal - Juba - Kisumu - Nairobi (ophold en halv snes dage for at gå på safari)

00.04.48: Nairobi - Mombasa - Dar es Salam - Lindi - Mocambique - Antoniop Enes - Quelimane - Beira - Lourenco Marques - Durban - Port Elisabeth - Cape Town

30.04.48: Ank. Cape Town efter en flyvetur på 111:43t og 16.722 km

16.11.48: Slettet

00.00.48: Overført til Syd Afrika som ZS-BXX (S. Ingemann var landbrugsattaché i Pretoria)

12.05.50: Rereg. OY-ABM til Leif Kaare Pay, Kappendrup

28.11.50: Zone-Redningskorpset, København

16.07.54: Havari Sønderborg

11.11.61: Mads Clausen, Nordborg

12.01.62: Danfoss A/S, Nordborg

13.03.62: Slettet som solgt til Tyskland som D-EFIF

00.00.??: Hans-W. Kahlcke

Solgt til Danmark som OY-ABM

11.12.87: Rereg. OY-ABM til Poul K.K.Nielsen, Broager

00.12.89: Ivan Svendsen, Korsør

18.06.05: Korsør flyveplads: Efter start fra bane 30 og under stigning gennem 150 ft højde satte motoren ud. Piloten foretog derefter en nødlanding i terrænet i forlængelse af baneretningen og mod vinden. Flyet fik væsentlige beskadigelser på
understellet og propellen ved nødlandingen. Årsagen mentes at være kaburatoris

00.00.??: Opmagasineret Ringsted

 

DOKUMENTER

 

 

BILLEDER

172-OY-ABM-6.jpg
Kastrup

172-OY-ABM-8.jpg
Skovlunde 1956 (foto - JH)

172-OY-ABM-3.jpg
Fanø 04-08-1956 (foto - JH)

172-OY-ABM-7.jpg
Fanø 04-08-1956 (foto - JH)

172-OY-ABM-4.jpg
Fanø 04-08-1956 (foto - JH)

172-OY-ABM-2.jpg
Fanø 04-08-1956 (foto - JH)

172-OY-ABM-5.jpg
Fanø 04-08-1956 (foto - JH)

172-D-EFIF-1.jpg

172-D-EFIF-2.jpg
Hans-W. Kahlcke

172-OY-ABM-1.jpg
Roskilde 16-08-2003 (foto - TBS)