159 - KZ VII U-4

OY-DTY, D-EGAH, OY-DTY,  N159KZ

 

LOG

09.10.47: Registreret OY-DTY

13.10.47: Ldb. 261 udstedt til Preben Darel, Otterup

04.04.50: Taxafly A/S, Nakskov

30.03.51: Jens Villy Larsen, Odense

10.07.52: I/S Ejco, Nakskov

30.04.53: Ingolf Nielsen, Sønderborg

24.08.56: Ansøgning om tysk reg. indsendt af Ingolf Nielsen

17.04.57: Reg. D-EGAH reserveret til Schleswig-Holsteinischer Luftfahrt GmbH, Kiel (Ingolf Nielsen var formand for klubben)

15.05.57: Slettet i Danmark

20.05.57: Tysk Ldb udstedt til Schleswig-Holsteinischer Luftfahrt GmbH, Kiel

00.06.59: Landesverband Schleswig-Holsteinischer Luftsportvereine eV, Kiel

27.07.59: Ved landing Kiel, groundloopede flyet. Understel knækkede

04.09.61: Beskadiget under nødlanding på en lille plads Övenum, Föhr, efter motorproblemer

00.12.70: Luftsportverein e.V. Kiel (bruget til slæbefly for svævefly)

07.05.90: Årligt eftersyn foretaget i Billund. T.T. 5438t

00.07.96: Hans-Joachim Sommer, Dänischenhagen, Kiel

14.08.98: Export Ldb til Danmark udstedt

00.09.98: Slettet i Tyskland

08.09.98: Rereg. OY-DTY til Carl Erik Olsen, Haslund

29.12.98: Landingshavari Viborg. Efter sætning af flyet koncentrerede piloten sig om at holde retningen hen ad banen ved hjælp af sideroret alene og uden brug af bremser. På et tidspunkt under afløbet erkendte piloten, at den resterende banelængde var ved at blive kritisk for et fuld stop inden baneenden. Han øgede derfor motoromdrejninger til max. og trak lidt efter flyet af banen i forsøg på at komme over et dige med nogle lave træer/buske beliggende i markskellet til flyvepladsen. Under optrækket krængede flyet imidlertid til venstre, hvorved venstre hovedhjul ramte diget, og venstre vingestræber fik fat i bevoksningen. Flyet ramte efterølgende jorden på den anden side af markskellet med højre hovedhjul og højre vingetip for herefter at tippe om på ryggen

00.01.99: Venstre vinge på værksted Herning

Flyet genopbygget

05.06.01: Første flyvning efter genopbygningen (pilot - Finn Skou)

13.10.02: Fløjet fra Viborg til Randers

14.10.02: Pakket i container for transport til USA

10.12.02: Slettet af registret i Danmark som overført til USA

23.12.02: Ank. pr. skib til Port of Oakland, Californien

24.02.03: Reg. N159KZ reserveret til Carl Erik Olsen

11.03.03: Ldb udstedt

12.03.03: Reg. i USA som N159KZ til Vibeke B. Johnson, Orinda, CA. (bruger: Carl Erik Olsen)

29.07.05: Havareret Elko, Nevada under hjemflyvning fra Oshkosh. Motorstop under landing, hård landing på en parkeringsplads ca. ½ km. før banen. Piloten - Carl Erik Olsen - og passageren - Jesper Hansen - slap uskadt

29.07.05: T.T. 2302t

00.00.10: Under genopbygning i Californien med avanceret motorinstallation (fuel injection)

 

DOKUMENTER

 

 

BILLEDER

159-D-EGAH-1.jpg
Stauning 13-06-1981 (foto - EF) 

159-OY-DTY-1.jpg
Randers 01-09-2002 (foto - TBS)