124 - KZ VII

OY-DUE

 

LOG

Prototype

00.00.46: Motor Continental C-125-II c/n. 1528-6-2 installeret, samt propel Airscrew Z 5720/A/1

16.11.46: Første flyvning. Pilot K.G. Zeuthen (som også stod for indflyvningen)

16.11.46: Indflyvning påbegyndt (tilendebragt 2.2.47). På et tidspunkt efter 22t blev motorskærme ændret, da der blev konstateret tendenser til kaburatoris. Ved flyveprøver med de nye motorskærme (i alt 5:40t) konstateredes ingen tendenser til tilfrysning

17.11.46: Manøvreprøver på marken, samt primære flyveprøver

22.11.46: Præsenteret for pressen - salgspris 33.000,-

01.12.46: Fartprøver foretaget. Hastighedsmåling foregik på en bane med udgangspunkt ved nordkanten af Prøvestens havn, via nordøstlige hjørne af Dragør fortet til slusen ved det sydvestlige hjørne af Kongelunden og retur

03.12.46: Forbrugsprøver (pilot - A.S. Bendtsen)

04.12.46: Start- og landingsprøver (her var monteret et halehjul fra KZ III, som viste sig at være for smalt.) Startdistance: 220m på blød græsbane. Landing: Flaps 30 grader 72m med bremser

07.12.46: Bestemmelse af stallningsfart under vandret flyvning, stallningsfart under glidning og mest økonomiske glidefart

08.12.46: Manøvreprøver i luften

14.12.46: Forbrugsprøver (pilot - A.S. Bendtsen)

16.12.46: Manøvreprøver i luften

16.12.46: Stigeprøve

31.01.47: Under flyvning dannedes ca. 5mm islag på planstøtter og planforkanter uden at dette influerede på motorens gang (pilot - K.G.Zeuthen)

06.02.47: Registreret OY-DUE

07.02.47: Ldb. 229 udstedt til Skandinavisk Aero Industri A/S, København

17.02.47: Under fabriksbranden i Sydhavnen var dette det eneste KZ VII fly, der overlevede, da det stod i malerværkstedet, som ikke blev berørt af branden

27.04.47: Havareret Lystoftegård ved Skovlunde under en demonstration. Efter at piloten havde "trukket" flyet op, steg det hårdt op, indtil flyvefarten var mistet, hvorefter et påbegyndt fladt drej er resulteret i et fald mod jorden i et spin eller en spin-lignende bevægelse. På grund af den ringe højde lykkedes det ikke piloten at rette flyet, før det ramte jorden. Piloten - salgschef Fritz Dreschler - og passagererne - fabrikant Helge Jensen og direktør Povl Middelboe - omkom.

12.06.47: Slettet

 

DOKUMENTER

 

 

BILLEDER

124-OY-DUE-2.jpg

124-OY-DUE-1.jpg
1947

 124-OY-DUE-3.jpg