109 - KZ II Træner

109, 11-101, OY-FAT

 

LOG

00.06.46: Indfløjet MATM V. Petersen

08.06.46: Modtaget af Flyvevåbnet

08.06.46: Leveret til Flyveskolen, Avnø

08.06.46: S/H FLSK

00.02.48: Omregistreret 11-101

01.05.48: T.T. 525:00t

09.48-05.11.48: SAI - indbygning af nye tanke

00.11.48: Mekanikerskolen, Værløse

00.00.49: S/H FLSK

15.02.49: T.T. 647:  t

00.07.49: SAI, SE 831:25t

00.07.49: CVØ

08.49-10.49: SAI

12.49-01.50: Depothangar

01.01.51: FLSK Avnø

01.51-03.51: SAI

00.10.52: WFU. T.T. 1837:25t

01.11.52: Depothangar

01.06.53-07.01.54: Mekanikerskolen, Værløse

01.02.54: Depothangar Værløse

02.02.55: Taget ud af tjeneste

01.04.55: Kasseret

09.04.55: Slettet af Flyvevåbnets lister. T.T. 1837:25t

21.05.55: Depothangar Værløse

00.07.55: Solgt på auktion for 3.000,-

00.00.55?: Modificeret med bubblecanopy

28.09.55: E.J. Thomsen og Bent Michelsen, København. LDB nr. 375

05.04.67: LDB udløbet

00.00.70?: Solgt til John Skat Riise, Bogø

21.07.70: Registreret OY-FAT til John Skat Riise, Bogø

26.11.72: O. Baum Hansen, Vadum og Gorm Ørsted Johansen, Skrydstrup

28.08.81: Slettet

00.00.82?: Renoveret, bl.a. blev canopy ført tilbage til standard, flyet malet i RDAF bemaling som 109

02.06.83: Rereg OY-FAT til Gorm Ørsted Johansen, Dronninglund (+)

09.08.86: Knud Johansson, Åbybro (+)

30.09.93: Kræn Hjortlund, Brønderslev, Knud Johansson, Åbybro, Gorm Ørsted Johansen, Dronninglund og Ole Ipsen, Svendstrup

17.07.95: Stenum ved Brønderslev. HCL 27/95: Inden starten til en flyvning, der udgik fra pilotens private græsbane, var der udført normale motorprøver uden anmærkninger. Under stigning i ca. 300 ft faldt motoromdrejningerne pludseligt markant, og piloten fornemmede klart, at al motoreffekt var forsvundet. Nødlanding blev foretaget i en kornmark, uden at der opstod skader på luftfartøjet. Under landingen stoppede motoren. Efter landingen roterede piloten propellen med hånden. Dette fremkaldte en skurrende lyd fra motoren, og piloten følte, at den var træg at dreje rundt. Ved adskillelse af motoren blev det konstateret, at det bageste leje var smeltet, og at der var brud på krumtappen ved det næstsidste leje

25.10.06: Kræn Jensen Vanggård Hjortlund, Brønderslev, Ole Ipsen, Kastrup og Jan Johansson, Risskov

 

DOKUMENTER

 

BILLEDER

109-109-1.jpg
Avnø - foto via Rye Hansen

109-OY-FAT-1.jpg
17-04-1976 - foto: EF