OY-EAZ

Fairchild 24R-46A (UC-61K-FA) Argus III
Byggenummer: 962
Byggeår: 1944
OY-register: 1962-1968
Registreringer: 43-14998, HB724, SE-BCG, OH-FCC, SE-CPA, OY-EAZ
    
    

LOG

 

00.00.44: Leveret til USAAF 43-14998 som en UC-61K

00.00.??: Udlejet til RAF HB724 som en Argus III på lend-lease basis

30.05.47: Reg. SE-BCG til AB Aeroservice, Stockholm

30.04.51: Slettet som solgt som OH-FCC

27.01.51: Reg. OH-FCC til E. Siponmaa, Kouvola

29.01.55: A. Raatikainen & J. Uusmaa, Helsinki

29.06.55: J. Uusmaa, Helsinki

04.03.57: T. Mäntynen, A. Keravuori & M. Hakala, Helsinki

18.03.59: R. Paukola, Helsonki

28.09.59: Slettet som solgt som SE-CPA

08.09.60: Besigtiget. TT - 1036:00t

24.09.60: Første flyvning som SE-CPA fra Göteborg Torslanda.

08.10.60: Kuglen til styrepinden udskiftet med bøjlen fra pinden på en J28 Vampire

08.12.60: Reg. SE-CPA til Halmstads Flygklubb, Halmstad

00.08.61: Ommalet i Halmstad ved F14

00.06.62: Solgt til Trygve Østrem, København

14.06.62: Færget til Skovlunde. TT - 1160:25t

26.06.62: Slettet som solgt som OY-EAZ

25.06.62: Reg. OY-EAZ

23.07.62: Første flyvning som OY-EAZ

27.07.62: Trygve Østrem, København

12.08.62: Motorhavari Læsø

16.09.62: Fløjet fra Læsø efter rep.

18.09.62: Understel brød sammen Odense efterfulgt af et groundloop

27.10.62: Første flyvning efter havari.

05.10.68: 5 min. efter start fra Skovlunde stoppede motoren. Flyet nåede tilbage til Skovlunde.  Stempel havde sat sig fast. Dette var flyets sidste flyvning. TT - 1252:35t

11.11.68: Slettet. Doneret til Flyhistorisk Sektion

00.00.68: Overdraget KDAs historiske samling

00.00.68: Demonteret og transporteret til depot, Rubjerg ved Egeskov

00.00.??: Depot, Kongelunden

01.01.77: Overdraget Danmarks Flyvemuseum og kom i depot på Engagergaard, Måløv

00.00.77/78: Stræber ombyttet med stræber fra OY-ALH

00.00.77/78: Herbert Mitrofanov fik flyet foræret mod at gøre det luftdygtigt, og at det fortsat var  Flyvemuseets ejendom, og at det ville blive tilbageleveret, når Mitrofanov ikke længere  ville flyve med det. Mirtofanov ville erstatte motoren med en Super Scarab. Alt dette  blev ikke til noget

00.00.??: Depot Østerbrogade kaserne.

00.00.??: Depot Billund

00.00.??: Renoveret Helsingør og udstillet Danmarks Flyvemuseum, Helsingør


    

FOTOS


Link til Mogens Wahl's OY-REG.DK om OY-EAZ