OY-AVJ

Rearwin 9000 Sportster
Byggenummer: 567D
Byggeår: 1937
OY-register:
Registreringer: SE-AGB, OY-AVJ

LOG


Flyet anskaffet som forbillede af Götaverken i Göteborg
GV-38 var et af Götaverken fremstillet version af Rearwin 9000
Flyet også testet med flotører

00.00.37: Bygget af Rearwin Airplane, Kansas City, og forsynet med en Warner Scarab 90 HK

06.05.38: Logbog påbegyndt

07.05.38: Købt af Götaverken af Per Göran Dahlén,

17.05.38: Reg. SE-AGB til Per Göran Dahlén, Uddelvalla

18.10.40: Uno Ranch, Göteborg (flyet er malet helt rødt)

07.05.42: Ikke luftdygtig indtil 19.02.43

18.03.43: Første flyvning efter motorombytning til Le Blond 90(5F). Motoren var fabriksny.

00.00.4?: Motorombytning til c/n. 1135

00.00.50: Solgt til Dan Jonson, Lille Edet for 4.000,-

15.05.50: TT 997t

12.07.50: Halle-Hunnebergs Flygklubb, Trollhättan (Købt 22.07.50)

22.08.50: Propelhavari. Ny propel monteret

11.05.51: TT 1.097t

05.03.53: Købt af Harry Olsson for 5.000,-

13.04.53: Harry Olsson, Svanesund

06.03.55: Havareret ved Henåns Brygga, Orust. Ved landing kolliderede venstre ski med en  jernstang på nedfrossen bøje. Venstre landingsstel beskadiget og skien ødelagt.

01.10.56: Solgt til Gösta Myrbäck, Hjärtun for 5.000,-

26.11.56: Gösta S.A. Myrbäck, Hjärtum

13.09.57: Tore G.I. Falk, Uddevalla (købt for 8.000,-)

19.04.58: Parfym Lombard AB, Malmö (købt for 7.000,-)

17.08.59: Duells Aero, Göteborg

18.09.59: Ikke luftdygtig indtil 18.05.62

00.11.61: Motorombytning til Boxermotor (Lycoming ? C90)

03.02.62: Første prøveflyvning efter motorskifte

18.05.62: Grundbesigtiget.

12.03.63: Officielt reg. som en Rearwin 9000/C90

28.08.64: TT 2.032t

24.05.65: Havareret Bulltofta. Blæst omkuld, da den taxiede bag om en DC-7. Flyet endte på  ryggen. Skader på vinger, stabilisator og propel

28.09.65: Slettet som solgt som skrot til Malmö Tekniske Museum uden motor

00.00.??: Håkan Lundborg, Malmø (SFF?)

00.00.72: Solgt til Danmark (i bytte med Auster J/1 Autocrat OY-DNU, som blev udstillet på Malmö  Tekniske museum i ca 1980). (Flyet blev foræret til Jens Toft)

00.00.72: Ankomst DAVS uden motor

00.00.78: Reg OY-AVJ (reserveret ??) til KZ & Veteranfly Klubben, Stauning

00.00.79: Bror Wikström, Skåne, skænker en ½ Le Blond motor til flyet

00.00.81: Kroppen beklædt af Palle Jespersen, Herrested

00.00.82: Flyets motor mangler stadig motorfundament, ventilvippearme og stødstænger

00.00.??: Fra England fik man motorophæng og en oliebeholder.

00.00.??: Fra Per Kæmpe fra Gøteborg fik man en stor kasse Le Blond dele, så mange så der  kunne færdigbygges en motor (som Vagn Stevenhoved samlede)

00.00.84: Krop, vinger og ror beklædte

00.00.85: Alle reservedele til motor modtaget som gave af Hakon Rindom, Burbach via Cobby  Moore, Biggin Hill

00.00.85: Motor samlet og opstartet for afprøvning. Nu mangler der kun en del metalarbejde ved  kabine, cockpit og ruder

00.00.96: Byggesag 9609 udstedt til ???

00.00.05: Byggesag OY-9609 indstillet

00.00.12: Var det ikke en ide at få dette spændende fly færdiggjort?

 

FOTOS