OY-ATL

de Havilland DHC-1 Chipmunk Mk.22
Byggenummer: C1/0897
Byggeår: 1953
OY-register: 1976-
Registreringer: 12-146, P-146, OY-ATL

LOG

f/n. DHB 786

28.05.53: Første flyvning. Mr. J.H. Phillips

28.05.53: Klar fra fabrikken

05.07.53: Leveret til FSNVÆR som Mk.20 tt: 11t. (12-146)

00.07.53: Depothangar, FSNVÆR (indtil 54)

00.00.54: Flyveskolen, FSNAVN

00.00.60?: Omregistreret P-146

20.09.64: Propellen ramte jorden. FL-II O. Schmidt

00.01.71: HVV (Klar 2.71)

00.01.72: SNFVÆR

00.01.72: HVV (Klar 3.72)

00.03.72: Flyveskolen, FSNAVN

00.06.73 : HVV

00.08.73: HVV

13.05.76: Røg i cockpit. KN P.L. Christensen

13.08.76: Danmarksflyvning FSNAVN - FSNSKL - FSNVED - FSNVÆR (landing) - FSNTIR - FSNÅLB (landing) - FSNKAR -Billund AP - FSNVAN - FSNSKP (landing) - Sønderborg AP - FSNVAN

13.09.76: WFU. Til FSDVÆR TT  2491t

30.09.76: Solgt på auktion for kr. 34000 til Viggo Christiansen, Padborg via Bagsværd  Jernhandel

16.12.76: Reg OY-ATL til Viggo Christiansen, Padborg som Mk.22

02.08.02: Lunden, Sleswig-Holstein: Under en flyvning fra Padborg til Nordholtz svingede  olietrykket så meget, at piloten (Viggo Christiansen) valgte at sikkerhedslande på en  udvalgt græsmark ved Lunden, Schleswig-Holstein. Landingen og taxi tilbage til  udvalgte position med henblik på genoptagelse af flyvningen blev foretaget uden  hændelser. Da skaden med olietrykket var udbedret, startede piloten og nåede en  flyvehøjde af ca. 1 mtr. da der lød et knald. Flyet rystede og vendte næsepartiet ned  mod jorden. Nødlanding i en majsmark. Højre understel var brudt bort fra højre vinge og  havde ramt højre flaps samt haleplan med skader på disse som følge

00.00.??: Under genopbygning

18.01.07: LDB genudstedt

29.01.07: Første flyvning efter restaurering. Pilot: Viggo Christiansen

 

FOTOS