OY-AIK

Piper PA-23-160 Apache F
Byggenummer: 23-1759
Byggeår: 1959
OY-register: 1961-1964,  1965-1975, 1979-
Registreringer: N4260P, OY-AIK, OH-PNU, OY-AIK

LOG


00.07.59: Reg. N4260P

31.05.61: Midlertidigt reg. OY-AIK

28.06.61: US ExportLDB udstedt til Ingolf Lorentz Nielsen, Sønderborg flyveplads

00.07.61: Færget til Sønderborg via Bermuda

24.07.61: Reg. OY-AIK til Ingolf Nielsen, Sønderborg

30.03.64: Havareret Skælskør.Under flyvning tabtes olietryk på ene motor, og i den efterfølgende  sikkerhedslanding på Maglebymark ved Skelskør fik den en del skrammer

00.09.64: Vraget solgt til Norrønaflyg, Fornebu, for genopbygning. Bl.a. blev den ene vinge  udskiftet med vinge fra formodentlig c/n 23-1641. Ikke reg i Norge, men solgt tilbage til  Danmark

19.08.65: Testfløjet efter rep, Oslo.

23.08.65: Midlertidigt reg OY-AIK

23.08.65: Færgefløjet Oslo - Viborg, til ny ejer.

06.09.65: Rereg. OY-AIK til Viborg Air Charter A/S

01.09.67: Kley Aviation, Vamdrup (Benyttet som slæbemålsfly for forsvaret)

00.03.69: Færget til Grønholt til ny ejer

25.08.69: Litex Aviation A/S, Grønholt

00.00.69: Befinder sig i Finland

26.07.74: Sidste flyvning (foreløbig) som OY-AIK

28.11.75: Slettet som solgt som OH-PNU

00.00.??: Ombygget til Pa-23-180F

07.02.78: Første flyvning som OH-PNU

02.10.78: Reg. OH-PNU til Keskusosuusliike Hankkija, Helsinki (efter at være ombygget i Finland  til PA-23-180F)

01.03.78: Solgt til Poul Jørgen Christensen

19.03.78: Færget til Roskilde

22.03.79: Slettet som solgt som OY-AIK

03.05.79: Rereg OY-AIK til Poul J. Christensen, Sdr.Strømfjord

00.06.79: Færget til Grønland via Færøerne. Pilot: Jan Eckert og Sven Skjoldager

10.06.79: Ank. BGSF

10.07.81: AIG 52/81 Paradisdalen, Grønland: Efter et afløb på ca. 200 m ramte venstre motors  propel en ca. 10 cm. høj og 1 m bred forhøjning i banen. Propeltippen blev lettere bøjet

24.07.81 AIG 59/81 Paradisdalen, Grønland: Umiddelbart efter start blev piloten gjort opmærksom  på, at flyets næse dykkede ved begyndelsen af startløbet, og at den venstre propel  havde kastet sand op. Piloten blev foreslået at efterse venstre propel efter landing.  Propellen fandtes lettere bøjet

14.08.81: Ank. Roskilde

21.08.81: TT 3634t

15.10.85: TT 3634t. Derefter færget til Billund

18.02.86: Henrik Solgård, Horsens

00.00.88: Modificeret til Geronimo

23.01.98: Flymøller/Hans Møller Hansen, Haderslev

27.06.06: Købt af Flemming Lindberg Christensen, Kolding +1?

14.07.06: Claus Olaf Nielsen, Horsens og Flemming Lindbrg Christensen, Horsens

31.01.08: De Aves ApS, Horsens

19.07.09: HCLJ510-000663: Efter landing på EKVD efter en flyvning fra EKHE (Anisse)  bemærkedes det, at den ene propel var beskadiget. På EKHE opdagedes, at et lys på hjørnet af banen var beskadiget. Piloten mener, at han kunne have ramt det ved flyets  afgang

 

FOTOS


Link til Mogens Wahl's OY-REG.DK om OY-AIK