OY-ABT

Piper J3F-50 Cub (Lundtofte)
Byggenummer: 2475
Byggeår: 1939
OY-register: 1948-
Registreringer: OY-ABT

LOG


17.11.48: Reg. OY-ABT til F.A. Thejll, Hellerup

14.02.51: Jens Willy Larsen, Fruens Bøge

16.10.51: H. Christensen, Nykøbing F +

28.12.54: BFC Motorflyveklub, Haslev

19.09.55: Århus Flyveklub, Århus

09.09.62: Robert Quist Andersen, Århus

13.10.62: Franklin 4AC-150 c/n. 1593 isat

04.01.64: Hans Horte, Århus

22.08.65: Under taxi på Kirstinesminde kolliderede flyet med Cessna 150 OY-TRF, der stod  parkeret foran hangaren. Der opstod skade på vingetippen og forkanten af OY-TRF,  mens der ikke opstod skader på OY-ABT

29.12.68: Udelanding ved Staustrup pga. rimtåge. Pilot: B. Kring

30.12.68: Hjemfløjet til EKKM

30.12.68: TT 1196:50t

24.01.69: Kaburator adskilt, nåleventil udskiftet, venstre magnet skiftet og udstødningsmanifold  udskiftet af Dansk Aero

17.04.69: Nødlanding i Tommerup under en flyvning fra Tåsinge til EKKM, grundet motorfejl. Pilot:  B. Kring

19.04.69: Rep. på stedet af Dansk Aero. Rep af ventil og hjemfløjet til EKKM

05.10.69: Bertel Kring, Århus

02.11.69: Benzintank loddet for utæthed og gummistropper for understel fornyet. Dansk Aero

14.12.69: TT 1329:45t

25.04.70:  Franklin 4AC-150 c/n. 1593 udtaget

29.04.70: Franklin 4AC-150 c/n. 1578 isat og prøvefløjet 0:50t. Bertel Kring

31.05.70: Tildelt 1.pris for bedst veligeholdt stand ved KZ- og Veteranfly Rally på Egeskov

22.12.70: Haleplan og højderor ombeklædt

31.12.70: TT 1438:55t

15.10.71: Lfd kræver al lærred på vinger, klapper, krop, sideror og understel udskiftet inden d. 15.4.72.

31.12.71: TT 1534:37t

11.03.72: Færget EKKM - EKHG for rep. (ombeklædning)

02.06.72: Prøvefløjet EKHG - EKHG

31.12.72: TT 1591:55t

31.12.73: TT 1674:00t

31.12.74: TT 1729:20t

08.11.75: TT 1769:25t

12.09.76: TT 1795:20t

06.10.77: TT 1808:35t (sidste tid i logbog nr.2)

04.06.77: EKVJ: Med det formål at foretage en demonstration af langsomflyvning anmodede  piloten 2 hjælpere om at være behjælpelig med at dreje flyet op i vinden (20 kts, stød til  30 kts). Da flyet havde retning mod vinden, kom det pludselig i luften, uden at piloten  gav gas. Den ene plantipholder undlod at give slip, hvilket resulterede i, at flyet drejede  til venstre til ca. 220 grader. Det lykkedes ikke ved hjælp af motor eller ror at få kontrol  over flyet, der i 1-2m højde blev blæst ud over banebegrænsningen og  sikkerhedszonen, hvor det ramte et pigtrådshegn. Ca. 10m fra hegnet satte flyet sig i  en kornmark. Propelspidsen brækkede af. Motorskærm samt venstre hjulskærm blev  henholdsvis bulet og revet af

15.07.77: Franklin 4AC-150 c/n. 1578 udtaget

15.07.77: Franklin 4AC-150  c/n. 1593 isat

18.02.93: Dansk Veteranflysamling, Stauning

05.09.07: Navneændring til Danmarks Flyvemuseum v/Karsten Knudsen, Lem St

 

FOTOS

 

Link til Mogens Wahl's OY-REG.DK om OY-ABT